بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر انزوای اجتماعی دانش آموزان مقطع دبیرستان شهر یزد
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده علوم اجتماعی
- نویسنده فرزانه میرویی
- استاد راهنما مهربان پارسامهر سید علیرضا افشانی
- سال انتشار 1393
چکیده
یکی از اصلی ترین پرسشهای پژوهشگرانی که در زمینه ی پیامد های بازیهای رایانه ای به مطالعه پرداخته اند، تأثیر این بازیها در قلمرو رفتار اجتماعی است. به سخن دیگر ، این مطلب که ارتباط فرد با دنیای بازیهای رایانه ای ، ارتباطهای انسانی او را متأثر می سازد، تردیدهای فراوانی را در استفاده از این بازیها به میان می آورد. گرچه بعضی بیان داشته اند که بازیهای رایانه ای موجب انزوای اجتماعی نمی گردد ، ولی تحقیقات دیگر حاکی از آنند که این بازیها نه تنها سبب انزوا و کناره گیری اجتماعی ، کاهش ارتباط اجتماعی و مردم آمیزی می شوند، بلکه میزان نوع دوستی را کاهش داده است. در این راستا پژوهش حاضر به بررسی تاثیر بازیهای ویدیوئی– رایانه ای بر انزوای اجتماعی میان دانش آموزان دبیرستان پرداخته است. به این منظور 380 نفر دانش آموز دبیرستانی انتخاب شدند که ضمن پاسخ به پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات جمعیت شناختی ، پرسش نامه انزوای اجتماعی را نیز تکمیل کردند. اطلاعات گردآوری شده با استفاده از روش همبستگی پیرسون،تحلیل واریانس، ازمون تی و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آنند که میزان بازی های رایانه ای با انزوای اجتماعی رابطه ای معکوس دارد ، یعنی هرچه میزان استفاده از بازی های رایانه ای اقزایش یابد، انزوای اجتماعی کاهش می یابد، و همچنین بین ابعاد دلایل استفاده از بازی های رایانه ای و میزان انزوای اجتماعی همبستگی معنادار و مستقیمی وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که دلایل استفاده از بازی های رایانه ای و میزان استفاده از بازیهای رایانه ای با هم ( 5/47) متغیر انزوای اجتماعی را تبیین می نمایند.
منابع مشابه
تاثیر بازی های رایانه ای بر میزان خلاقیت و فراشناخت دانش آموزان پسر شهر اهواز
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بازی های رایانه ای بر میزان فراشناخت و خلاقیت دانش آموزان17-14ساله شهرستان اهواز بود روش این پژوهش از نوع شبه تجربی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز تشکیل می داد که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بوده اند و از بازی های رایا نه ای استفاده نمی کردند. حجم نمونه در این پژوهش 40 نفر ...
متن کاملتاثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانش آموزان دوره اول متوسطه
هدف پژوهش حاضر تأثیر بازی های رایانه ای بر هوش هیجانی دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینهیابی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه ناحیه یک شهرستان ساری به تعداد 5030 نفر که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بر اساس پایه های تحصیلی به عنوان نمونه انتخاب شدند.جمعآوری ...
متن کاملتأثیر بازی های رایانه ای بر انزوای اجتماعی؛ نمونه ی موردی: دانش آموزان پسر سال های اول و دوم مقطع دبیرستان شهر گرمسار
هدف تحقیق حاضر بررسی دانش آموزان پسر سال های اول و دوم مقطع دبیرستان شهر گرمسار می باشد. بدین منظور نمونه ای به حجم 230 نفر از بین دانش آموزان از بین 4 دبیرستان از هر آموزشگاه یک کلاس اول و یک کلاس دوم انتخاب و از بین کلاسهای اول و دوم هر آموزشگاه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردیدند. این پرسش نامه در حقیقت از هفت مولفه یا مفهوم برای سنجش میزان انزوای اجتماعی در نوجوانان مورد بررسی ا...
بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر تهران
عده ای معتقدند که بازی های رایانه ای رابطه منفی با عملکرد تحصیلی و وضعیت سلامت روانی داشته و بر میزان رفتارهای پرخاشگرانه، اضطراب، افسردگی و گوشه گیری نوجوانانی که به این بازی ها می پردازند ، تاثیر دارد. هدف پژوهشی حاضر بررسی و مقایسه تاثیر بازی های رایانه ای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان (در سه گروه دانش آموزانی که از اینگونه بازی ها استفاده نمی کنند، کم استفاده می کنند و زیاد است...
متن کاملنقش بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر تهران
این تحقیق با هدف بررسی نقش بازی های رایانه ای در افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه شهر تهران انجام گرفته است. تحقیق از نوع همبستگی و روش جمع آوری اطلاعات پیمایشی است، جامعه آماری تحقیق دانش آموزان متوسطه منطقه 3 شهر تهران که تعداد آنها 27535 نفر می باشد. از میان آنها تعداد 385 نفر بعنوان نمونه آماری براساس فرمول کوکران و به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنا...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده علوم اجتماعی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023